Menu

Sportief Wandelen bij Runnersclub Lieshout

Sportief Wandelen biedt inactieve en semi-actieve mensen de mogelijkheid op eenvoudige wijze hun fitheid te verbeteren, maar Sportief Wandelen is ook zeer geschikt voor fitte, actieve mensen. Na een periode van Sportief Wandel-training neemt niet alleen het uithoudingsvermogen toe, maar treedt er ook een verandering op in lichaamssamenstelling, lichaamsgewicht, spierkracht en coördinatie.

Bekijk onze actuele trainingstijden hier.

De begeleiding van Sportief Wandelen

Sportief Wandelen is een nieuwe sport in Nederland. Vandaar dat onze begeleiders met de opgedane kennis uit de cursus "Begeleider Sportief Wandelen" aan de slag gaan. Zij bieden zowel beginners als gevorderden een goede mogelijkheid om hun uithoudingsvermogen, spierkracht, mobiliteit en coördinatie te verbeteren. Zij beschikken over een gezond inspiratie-, organisatie- en improvisatievermogen, en kunnen de wandelaars een gevarieerd jaarprogramma aanbieden. Een programma dat goed is voorbereid en waarin ook een aantal testmomenten zijn ingebouwd, waardoor de deelnemers nog gemotiveerder raken dan zij na de eerste trainingen al waren.

Positieve effecten van wandelen

Een belangrijk positief effect van wandelen is dat het vetgehalte in het bloed verlaagd wordt. Hierdoor kan slagaderverkalking voorkomen worden. Een ander gunstig gevolg van wandelen is dat het bloeddrukverlagend werkt. Aangezien een hoge bloeddruk vaak veroorzaakt wordt door overgewicht, wordt regelmatige lichamelijke activiteit van harte aangeraden in het geval van overgewicht bij ouderen. Iemand die regelmatig lichamelijk actief en dus fit is, heeft een sterk verlaagde kans op hart- en vaatziekten in vergelijking met iemand die evenveel overgewicht heeft maar niet fit is.

De spieren van een wandelaar zullen tot op hoge leeftijd voordeel hebben van het beoefenen van deze bewegingsvorm. Vooral de been- en bilspieren worden versterkt en soepel gehouden. Tegelijkertijd worden, door de bij het wandelen versterkte arm- en rompbewegingen, alle rompspieren in beweging gebracht. De versterkte spieren van de romp en beenspieren ontlasten knie- en heupgewrichten en zijn tevens een belangrijke steun voor de wervelkolom.

Het mechaniek van het menselijk skelet verkrijgt door wandelen een grotere stabiliteit, terwijl het brozer worden van de botten sterk wordt vertraagd. Dit geldt zeer duidelijk voor vrouwen na de menopauze, maar gaat ook op voor mannen. Door te wandelen kunnen gebreken die vaak met het stijgen van de leeftijd gepaard gaan zoals botontkalking, teruggedrongen worden. Wanneer aanvullend calciumrijke voeding wordt gebruikt, komen spontane botbreuken en inzakkende wervels (ronde rug) in de wervelkolom minder vaak voor.

Vooral de eenvoud van het wandelen als sport geeft de deelnemers de mogelijkheid om hun conditie uiterst effectief te verbeteren. Daarnaast biedt het goede mogelijkheden om sociale contacten op te bouwen en te ontspannen in de buitenlucht, waarbij natuurbeleving een steeds belangrijker doel gaat worden in onze jachtige maatschappij.

Ook op mentaal gebied heeft wandelen een positieve invloed. Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de stressbestendigheid bij alledaagse zaken. Problemen worden gemakkelijker aangepakt. Met name wandelen in de natuur zal uiteindelijk tot resultaat hebben dat onze algemene weerstand toeneemt.

Trainingen

5-12-2022
niveau2:5 dec Pakjesavond, interval 3x600, 3x500 en 4x400 m
niveau3:Pakjesavond, Duurloop met deel versnellen trainer bepaalt

6-12-2022
niveau1:Duurloop met 2x1 km eigen tempo
niveau2:5 dec Pakjesavond, interval 3x600, 3x500 en 4x400 m

8-12-2022
niveau1:Duurloop met aansluitend Coopertest
niveau2:Duurloop met aansluitend Coopertest
niveau3:Duurloop met aansluitend Coopertest